Swipe to the right

De gezondste slaaphouding

De gezondste slaaphouding
1 month ago Geen opmerkingen

Welke slaaphouding is het beste voor je lichaam? En welk effect heeft het slapen op je buik, je zij of je rug op je nachtrust en de rest van je lichaam? Een goede nachtrust is uitermate belangrijk voor je gezondheid.

Niet alleen geestelijk, maar zeker ook lichamelijk! Maar wat is de beste slaaphouding? Hier vind je de feiten!

Buikslapers

Veel mensen slapen graag op hun buik. Het geeft ze een warm en comfortabel gevoel. Echter is dat comfortabele gevoel vaak maar van korte duur. Voor de gesteldheid van de rest van je lichaam, is slapen op je buik namelijk absoluut geen pretje! Deze houding zorgt er namelijk voor dat er veel spanning op je rug komt te staan. Deze spanning heeft een sterk nadelig effect op je gewrichten en spieren. Het is dan ook om deze reden dat veel buikslapers nek- en rugklachten ervaren.

Mocht je toch op geen andere manier in slaap komen dan door op je buik te liggen, is een waterbed het meest geschikt voor deze houding. Het beste is om deze goed te vullen met water, zodat je spieren niet doorhangen, maar kunnen rusten op het bed wanneer je op je buik ligt.

Zijslapers

Het lastige aan een slaaphouding is dat het de houding is die je het meest comfortabel vindt en daarom het snelst in slaap valt. Mocht je dus echt niet anders in slaap komen dan wanneer je op je buik ligt, kies dan in ieder geval een waterbed om op te liggen. Een waterbed is het meest geschikt voor deze houding, omdat wanneer je het goed vult met water, het zich het beste aan kan passen aan je lichaamshouding. Het zorgt ervoor dat je rug niet gaat doorhangen, waardoor je lichaam kan rusten. Daardoor verminder je de druk op je spieren en vermijdt je zo pijnklachten in de ochtend!

20 aug. 2019 10:34:57

Gelukkig kan een waterbed tevens voor zijslapers dé oplossing bieden. Door de gelijke gewichtsverdeling die een waterbed faciliteert, minimaliseer je de druk op zowel de rug als de nek. Het verschil met andere type matrassen is dan ook aanzienlijk! Met een waterbed ben je dus gegarandeerd van zowel een goede nachtrust, als een onbezonnen dag!

Rugslapers

Rugslapers ervaren de minste lichamelijke klachten aangericht door hun slaaphouding. Liggend op je rug, verdeel je het gewicht en daardoor de spanning gelijk over je lichaam, waardoor je minder snel last krijgt van drukpunten. Een dergelijk ontspannen houding zorgt ervoor dat je nek, rug en hoofd zo min mogelijk worden belast en jij zoveel mogelijk van je welverdiende nachtrust kunt genieten. Dat wil niet zeggen dat je partner dat ook zal doen, gezien de meeste rugslapers helaas wel snurken!

Als extra tip: mocht je een Rugslaper zijn en slapen op een waterbed, probeer dan eens een dun hoofdkussen. Dit bevorderd de “gezonde” lichaamshouding door de knik in de nekwervels zoveel mogelijk te voorkomen.

De beste slaaphouding is; een waterbed

Van de drie slaaphoudingen, hebben de Rugslapers dus de “gezondste” slaaphouding. Echter, mocht je toch elke ochtend weer wakker worden op je buik of zij, kan een waterbed je redding zijn! Het comfort van een watermatras ondersteund je lichaam bij de overige twee slaaphoudingen waar nodig. Op deze manier vind je lichaam de juiste balans, voorkom je drukpunten en ondersteun je je nek, rug en hoofd optimaal. Daarnaast kun je het bed uiteraard afstellen op je persoonlijke voorkeur. Zo zorg je er altijd voor dat je bed zowel comfortabel, als gezond is!